Change language
Change country

Varför hållbar affärspraxis är viktig

Företag måste anamma hållbarhet och ta sitt ansvar genom att implementera miljövänliga policies.
nature

När förståelsen för miljöproblemen ökar, måste dagens företag ta till sig hållbara affärsmetoder och spela sin roll genom att implementera miljövänliga policier.


I dagens värld är hållbarhet ett ord på allas läppar. Organisationer inom alla sektorer börjar sitt ansvar och prioriterar hållbara affärsmetoder samt genomför miljövänliga reformer.


Vissa organisationer kan ha varit långsamma med att övergå till mer miljövänliga riktlinjer, men fördelarna med att anta hållbara affärsmetoder är många och det är inte försent att börja nu.


Organisationer som engagerar sig för ett grönare sätt att göra affärer kommer inte bara att uppfylla sin etiska skyldighet att minska sitt miljöavtryck, utan också vädja till kraven från dagens konsumenter och motivera sina egna anställda.

Varför företag bör implementera hållbara metoder

För många organisationer är implementering av hållbara affärsmetoder inte ett centralt fokus. Att ta itu med breda frågor som hållbarhet kan vara komplicerat och skrämmande, vilket leder till att chefer med konkurrerande prioriteringar drar sig undan frågan.

Dessutom kan det vara svårt att avsätta tid för att skapa planer att bli mer miljövänlig. Om ett team redan är utsträckt till sin gräns kommer det att bli en svår uppgift att förbättra organisationens hållbara image. 


Det är dock upp till företagsledare och chefer att engagera sig för hållbarhet i sina organisationer. Även om det är svårt att förutse den omedelbara ekonomiska fördelen. Att arbeta med miljöfrågor är någonting som alla företag behöver göra, stora som små.

Hållbart företagande är en gemensam skyldighet

Det kan inte bli enklare – vi är alla skyldiga att spela vår roll för att förbättra vårt miljöavtryck. Oavsett hur stor eller liten vår organisation eller hushåll är, så kan alla göra förändringar för att bli mer hållbara.

Klockan tickar på vår planet. I Europa genereras nästan 26 miljoner ton plastavfall varje år enligt EU-kommissionen. Dessutom har de rapporterat att 87 % av européerna är oroliga för plastprodukternas inverkan på miljön. På grund av deras inflytandesfärer och position i sitt lokalsamhälle måste våra företag göra sitt för att förbättra miljöpåverkan av sina handlingar.

På Kyocera är hållbarhet en av grundpelarna i vår filosofi att göra rätt som människa. Denna filosofi vägleder våra innovationer och motiverar oss att tillhandahålla teknologi i världsklass som inte bara tar itu med våra kunders utmaningar, utan också säkerställer att vi lämnar vår miljö intakt för framtida generationer.

Vår filosofi är det som ledde oss till att lansera den allra första patronfria skrivaren redan 1992 och anledningen till att vi fortsatte att utveckla vår linje av miljövänliga enheter, ECOSYS, förutom att hjälpa företag att digitalisera sina pappersdokument och arbeta mer effektivt genom mjukvarulösningar som Kyocera Cloud Print och Scan.

Everyone can make changes to become more sustainable.

Konsumenter engagerar sig i hållbara företag

Oavsett bransch är dagens konsumenter mer motiverade av hållbarhet än någonsin. Genom att göra hållbarhet till en viktig del av deras Corporate Social Responsibility (CSR), kommer en organisation sannolikt att påverka en obeslutsam kunds åsikt till deras fördel.

World Economic Forum har upptäckt att nästan tre fjärdedelar av Generation Z-konsumenter skulle vara villiga att spendera mer för att skaffa hållbart producerade varor. Dessutom fann en Deloitte-studie att över två tredjedelar av en blandad grupp av deltagare skulle vara villiga att betala mer, upp till 41 %, faktiskt, för produkter som var hållbara.

Även om de ekonomiska fördelarna med att anta hållbara metoder är tydliga, bör ett företag se till att undvika fällan med "greenwashing" när de marknadsför sina produkter som mer hållbara. Dagens konsumenter bryr sig inte bara mer om att ge sin verksamhet till etiskt producerade varor, utan de är också mer medvetna om när ett företag misslyckas med att vandra i sina gröna meddelanden.

Om företag förbinder sig till hållbara metoder som minskar deras miljöavtryck och aktivt förbättrar världen omkring dem,är mer benägna att räkna med en lojal kundbas.

woman printing

Inspirera dina anställda med miljövänliga initiativ

Förutom att tilltala kunderna kan företag också göra det bästa av sina ansträngningar för att bli mer hållbara för att tilltala sina egna anställda.

Många moderna företag har letat efter nya sätt att behålla sin personal i kölvattnet av "The Great Resignation", en period då många yrkesverksamma sa upp sig från sina fasta jobb på jakt efter bättre möjligheter som överensstämde med deras värderingar. En nyligen genomförd rapport utförd av Economist Impact, med stöd av Kyocera, upptäckte att en av grundpelarna för en arbetsplatss attraktionskraft är kultur.

En del av denna kultur kretsar kring en organisations värderingar och uppdrag. Kort sagt, en organisation som gör ett tydligt, proaktivt engagemang för hållbara och miljövänliga initiativ är mer benägna att inspirera sin personal än en som misslyckas med att göra det.

Vägen till hållbar affärsframgång

Genom att göra en förändring idag och införa hållbara metoder på arbetsplatsen kan du bana väg för hållbar framgång. Om du är redo att ge dig ut på utmaningen att bli grön kan Kyocera hjälpa dig.

Get to know us more

Discover how Kyocera can help elevate your business:

  • Varför är affärsinnovation viktigt?

    Använd våra idéer om innovation för att hjälpa ditt företag att öka effektiviteten och förbättra er lönsamhet.

  • Fem sätt att skapa ett miljövänligt kontor

    Din roadmap för att skapa ett mer miljövänligt kontor.

Ready to take the next step?

Our team of experts are always on hand to assist in any way possible.

Cookies and your privacy

We use essential cookies to make interactions with our website easy and effective, statistical cookies for us to better understand how our website is used and marketing cookies to tailor advertising for you. You can select your cookie preferences using the 'Preferences' button below, or select 'I agree' to continue with all cookies.

Cookie preferences

Fältet är obligatoriskt

We use cookies to make sure that our website is working properly or, occasionally, to provide a service on your request (such as managing your cookie preferences). These cookies are always active unless you set your browser to block them, which may prevent some parts of the website from working as expected.

Fältet är obligatoriskt

These cookies allow us to measure and improve the performance of our website.

Fältet är obligatoriskt

These cookies are only placed in case you give your consent. We use Marketing cookies to follow how you click and visit our websites in order to show you content based on your interests and to show you personalised advertisement. Currently you do not accept these cookies. Please check this box if you would like to.