KYOCERA

- ett något annorlunda sätt att göra affärer

En mänsklig tillgång till företaget.

På KYOCERA har vi en filosofi för verksamheten och några tydliga riktlinjer för hur vi ska uppnå våra mål. Det handlar om att spela efter reglerna och ha respekt för människor, samhälle och miljö. Vårt moderbolag KYOCERA Corporation uttrycker det så här:

'Bevara andan att arbeta rättvist och ärligt, respektera människor, vårt arbete, vårt företag och vårat globala samhälle’.

Det kan låta som floskler. Men dessa principer är faktiskt grunden för allt vi gör på KYOCERA - både på huvudkontorsnivå och hos dotterbolagen runt om i världen där vi har kontor. Det handlar om att samarbeta om utvecklingen och leverera high-tech produkter i harmoni med naturen och samhället.

Fokus på CSR innan det kallades CSR

Vår filosofi innebär att vi har  haft fokus på ansvar och miljö, sedan vi grundades. Det är helt enkelt en inrotad del av verksamheten. Detta betyder inte att  vi fokuserar på att förbättra oss själva, för det gör vi. Vi arbetar ständigt på att utveckla lösningar som minimerar avtryck på miljön. Flera av våra produkter har fått den hyllade utmärkelsen Blaue Angel - det mest prestigefyllda miljöutmärkelse i Tyskland. KYOCERA i Europa stöder miljöprojekt och sponsring i samhällen över hela Europa och Mellanöstern. Detta är en del av vår målsättning om att bli marknadsledande - även i miljöskydd!

Jovisst, vi vill också tjäna pengar!

Naturligtvis, vill vi göra affärer och gå med vinst. Så även i Sverige och på alla de marknader vi verkar. Men vi är stolta över att spela efter reglerna och skapa en hälsosam verksamhet på rätt sätt. Det ska vara våra lösningar och kunskap som skapar resultaten. Både av moraliska skäl, men också för att vi anser att det tillvägagångssättet ger störst avkastning på lång sikt. Både för kunden och för KYOCERA.

Det handlar inte om teknologi, utan om människor

KYOCERA utvecklar och säljer avancerade tekniska lösningar, material och tjänster till ett brett spektrum av branscher och områden. Men i grund och botten är vi inte ett teknikföretag, men ett människoföretag. Kvaliteten på våra lösningar är beroende av de människor som utvecklar och producerar dem. Därför är det viktigt att samtliga medarbetare trivs och vet hur man samarbetar kring gemensamma mål och att företaget har en företagskultur där medarbetare kan utvecklas och prestera. Just vår kultur är en av de saker som gör KYOCERA speciellt. Även har mycket hänt sedan starten 1959, gör vi vårt yttersta för att upprätthålla en kultur baserat på hjälpsamhet och respekt.

Det lönar sig i slutändan

"Men vad har det med mig att göra?” tänker du kanske. Du kanske känner det från din jobbsituation. När arbetar du själv som bäst? Förmodligen när du har ett tydligt och meningsfyllt mål, kanskedu får utrymme till att utveckla dina kunskaper och får stöd från kollegor och chef. Det är just de ramar vi försöker skapa varje dag när vi går till jobbet. Detta gynnar alla medarbetare och hela företaget. I slutändan är det som gör skillnaden när våra kunder står med en av våra produkter i handen eller använder någon utav våra tjänster. På det sättet är det en rak linje mellan vår filosofi och kvaliteten på våra lösningar.

 

Vill du följa med i KYOCERA’s verksamhet i Sverige? Registrera dig då till våra LinkedIn side här.

Scroll to top